Thursday 17 May 2012

GAMBAR TEKNOLOGI DAN INOVASI


UNI-CUB


Honda Uni-Cub adalah bateri berkuasa serta mobiliti yang beroda dua. Peranti ini membolehkan penunggang mengawal kelajuan, bergerak dalam mana-mana arah, berpusing dan berhenti, semua hanya dengan beralih di kerusi. Ini adalah amat penting bagi Honda, kerana ia "menggalakkan keharmonian antara penunggang dan pejalan kaki. Kenderaan yang kecil ini mempunyai bateri Lithium-ion dan boleh bergerak sejauh 6km. Kenderaan ini juga boleh mengendalikan kecerunan, tetapi tidak direka untuk pengangkutan lasak. Pengeluar kereta Jepun telah menyumbang tenaga peranti sebagai pengganti kepada U3-X, yang diumumkan pada tahun 2009. Ia akan mula menguji Uni-Cub pada bulan Jun.




GADGETS SONY SMART WATCH


Gajet ini sangat mengagumkan kerana padat dengan teknologi. SmartWatch Sony, yang direka untuk menyambung ke telefon Android anda melalui Bluetooth dan menyampaikan kekayaan fungsi dari pergelangan tangan anda termasuk kawalan muzik, mesej dan kemas kini rangkaian sosial.Dari segi reka bentuk, persegi kemas sedikit 36mm dengan klip flip di belakang yang melekat kepada tali silikon yang dibekalkan yang boleh didapati dalam pelbagai warna. Anda boleh menyambung ke PC anda melalui kabel USB yang dibekalkan yang mempunyai sambungan proprietari untuk menonton.





SEMBURAN 'NEVER WET'



Telefon ini telah disalut dengan NeverWet, semburan pada silikon berasaskan penyelesaian yang menyebabkan hampir mana-mana permukaan superhydrophobic. Semburan mengandungi berjuta-juta nanopartikel, setiap 20 nanometer seluruh, bahawa diri berkumpul ke dalam corak tertentu di atas permukaan. Kimia seumpama ini akan menyebabkan "nano topografi" dengan sudut kenalan tinggi iaitu sudut di mana cecair memenuhi permukaan atau, dengan mudah, sejauh mana titisan kekal sfera berbanding merobohkan keluar. Jones, 43, telah menjual empat lesen kepada pengilang dan mempunyai lebih banyak tawaran yang dibincangkan. Semburan atas akan boleh dijual pada musim panas ini. 



ROKOK ELEKTRONIK

E-cigarette merupakan alternatif yang terbaik untuk menggantikan rokok yang sedia ada yang mana terkandung bahan-bahan yang membahayakan kesihatan serta persekitaran dan juga orang-orang yang tersayang. Ini adalah satu cara yang sihat dan selamat untuk anda menikmati ROKOK seperti yang sekarang anda hisap!

  Kelebihan Electronic-Cigarette :-
  1.  Tiada kesan sampingan seperti anda menghisap rokok biasa
  2.  Rokok Elektronik tidak mengaratkan gigi dan menghitamkan bibir anda.
  3.  Rokok elektronik mengandungi nikotin yang tidak membahayakan kesihatan
  4.  Tiada kesan terhadap Smoke Detector
  5.  Mempunyai beberapa perasa seperti rokok sebenar


TONGKAT PINTAR



Tongkat pintar ini dilengkapi dengan sensor tekanan darah, mampu mengukur denyut nadi, dan suhu. Layar LCD pada gesper (kepala tali pinggang) mampu menampilkan data kesihatan. Seandainya berlaku kecemasan, pemilik boleh menekan tombol SOS seterusnya data dari tongkat ini akan terus dihantar ke pusat bantuan terdekat. 


KACA MATA PINTAR (CES)


Teknologi baru yang menakjubkan ini bermula dengan enjin paparan padat kontrast dan kecerahan untuk kegunaan luar. Output ini kemudian disalurkan ke dalam 1.4 mm plastik tebal pandu gelombang kanta dengan input dan struktur hologram output pada permukaan itu yang perasan cahaya menuruni pandu gelombang itu dan kemudian 2 dimensi mengembang imej kembali ke dalam mata pengguna, mewujudkan imej yang kemudian dicampur ke dalam dunia sebenar. Dan, semua teknologi ini kemas sesuai dengan kanta sepasang konvensional kacamata. Vuzix juga telah berkata bahawa rangkaian baru mereka Kaca mata Smart dijangka boleh didapati secara komersial oleh musim panas 2012.

 

PERIUK NASI DIGITAL BARU

 

Direka oleh Sang Jang Lee, ini adalah satu inovasi baru memasak, periuk nasi moden digital dengan reka bentuk yang mudah dengan cekung di atas kuali pedal, yang cukup hab aktiviti. skrin visual dan panel sentuh disediakan. Anda hanya perlu menyentuh untuk meneroka menu utama. Tekan bahagian atas untuk mengakses menu utama dan condongkan kiri atau kanan untuk menyemak imbas. Butang di bahagian bawah kekunci panel dalam pilihan atau membawa ke laman menu seterusnya. Lampu pada panel pudar turut disedikan juga.

 

AKHBAR KONSEP DIGITAL 



 
Konsep penerbitan berita berbeza daripada akhbar lain melalui konsep digital oleh Seon-Keun Park & Byung-Min Woo. Dalam konsep yang akan menukar akhbar dari media kertas ke dalam bentuk digital. Konsep mesra alam ini pasti akan membantu mengurangkan penggunaan kertas yang berlebihan, yang merupakan salah satu punca peningkatan pemanasan global.



KERUSI DWI-KEGUNAAN


Cathay Pacific mungkin fikir ia baik kepada penumpang ekonomi apabila memperkenalkan kerusi dwi-kegunaan bagi penumpang kapal terbang. Kerusi ini boleh dilaras sama ada penumpang ini berkeadaan duduk mahu pun berbaring. Penumpang tidak akan berasa lemah lulut kerana duduk terlalu lama sepanjang penerbangan. Inovasi hebat ini untuk penumpang yang memerlukan rehat mereka, dan bagi keluarga dan orang-orang yang mahu berbaring bersama.






KACA MATA BERKOMPUTER



Komputer kacamata (computer glasses) ini dikembangkan oleh laboratorium rahasia milik Google : Google X, sebuah laboratorium yang khusus mengembangkan berbagai teknologi dan inovasi teknologi serta berbagai eksperimen yang berjiwa "Think out of the box".Kacamata ini menggunakan "kepala" sebagai sistem navigasinya, iaitu dengan menggunakan kedipan dan anggukan. Dengan memiringkan kepala, maka bererti scrolling layar, dan anggukan sebagai klik.

No comments:

Post a Comment